16 Ekim 2018 Salı

2. HAFTA

      Özel Öğretim Yöntemleri dersinin 2. haftasında Öğretim Teknolojilerinin Türkiye Tarihine Bir Bakış 1920- 1984 Dönemi ve Özel Öğretim Yöntemleri Dersleri Amaç ve Kapsamı üniteleri anlatılmıştır. Bu anlatımda aldığım notlar ve öğrenilen bilgileri şu şekilde ele aldım.
1. Ders Öğretim Teknolojilerinin Türkiye Tarihine göre olan dönemi 3 ayırmıştır. Bunlar; 

1. Yeni Türk Devletinin kurulduğu 1920- 1935 yılları
2.Tanzimat Dönemi ile başlayan 1935- 1950 yılları
3. Bilgisayarın kullanıldığı 1950-1984 yılları


1920- 1935 Yılları Arasında;

Eğitim, öğretim devletin devamlılığında önemli olduğu bilinci
Millilik, medenilik, laiklik ve batılılık ilkelerinin hakim olduğu
Nesnel yaklaşım izlendiğini
Basılı öğretim araç ve gereçlerin sınırlı kaldığı
Pozitivizm ve pragmatik  (faydacılık) dünya görüşüne göre yetiştirilmesi gerektiği vurgulanmıştır.
Tevhid-i Tedrisat kanunu gerçekleşti. Ve bu kanunla karma eğitim gerçekleşti.
Önemli: John Dewey Öğretim Teknolojileri açısından adından en çok söz ettiren kişi olmuştur.
Albert Malche; ders programlarının hem fazla yüklü, ansiklopedik olduğunu, konuşma ve tartışmaya yer vermeyen bir tez hazırlamıştır.
Bu dönemde Maarig Kongresi kuruldu. (Önemli) bu kongre eğitim ve öğretime milli bir ivme kazandırmak amacıyla kurulmuştur. Bu kongre Ankara toplanmış ve 180 kişiden fazla katılım sağlanmıştır. Bu kongre 7 gün sürmüş ve Mustafa Kemal Atatürk o dönemde Kütahya Eskişehir cephesini bırakarak bu kongreye katılmıştır. Bu kongreye göre; 
Okul, öğrenci ve öğretmenle ilgili istatistikler çıkarılmış.
İlkokul 5 seneye çıkarılmış.
Buldurucu yöntem uygulanmaya başlanmış.
İlkokul programlarında toplu tedris ilkesi benimsenmiş. 
Yaparak, yaşayarak öğrenme, proje yönetimi kullanılmış. 
Okul müzeleri kurulmuştur.

1935-1950 Yılları Arasında;

Burada  en çok hedeflenen ilke,kültürlü insan yetiştirmek olmuş.
Köy okulları 3 yıldan 5 yıla çıkarılmış.
Hümanizm ( insanı ele alan, insanca düşünen ) görüşü tartışılmaya başlanmıştır.
Derslerde grafik tasarım yer almıştır.
Matematik gerçek hayatla bağdaştırılmıştır..
Köy enstitüleri, kız ve erkek teknik okulları kurulmaya başlanmış.
Bu Köy Enstitülerinde, öğrencilerin yararlanabileceği birer kütüphane kurulmuştur.
Önemli : Köy Enstitüleri Bilginin iş içinde öğrenildiği (Yaşayarak öğrenme) .Kendi kendine yönetim ve proje tabanlı öğretim uygulanmıştır. Köy Enstitülerinde köy öğretmenleri yer almaktadır. Köy öğretmenlerinin günümüz öğretmenlerinden farkı o köyde yaşayan seçilen kişi öğretmendir. Bunun nedeni o köyün yaşam tarzını bilip ve oraya adapte sağlamış olduğu içindir.

1950-1984 Yılları Arasında;

Millilik ve A.B.D. eğitim hareketleri ön planda tutulmuştur.
1951 de ÖFM kurulmuştur.
1953 yılında okuma yazma bilmeyen vatandaşlar için okuma odaları açılmıştır.
1964' te  üniversitelerde ilk kez bilgisayar kullanılmaya başlamıştır.
Konular parça parça sunulmuştur.
Kitapta görseller kullanılmıştır.
11 defa Milli Eğitim Şurası toplanmıştır.

2.Ders Özel Öğretim Yöntemleri Dersleri Amaç ve Kapsamı

BÖTE bölümünde özel öğretim yöntemleri dersleri öğretmenlik öğrencilerine alanlarına özgü öğretim süreçleri konusunda  bilgi ve deneyimler kazandırmayı hedeflemiştir. Ve buradaki kazanımlardan bazıları,
1.Alana ait öğretim programlarını bilmek
2.Alana özgü, öğretim materyallerini bilmek ve tasarlamak
3.Alana özgü, ölçme ve değerlendirme süreç ve araçlarını bilmek ve tasarlamak gibi kazanımları vardır. Burada Özel Öğretim Yöntemleri programlarını 1 ve 2 olarak ayırmış ve hafta hafta hangi konuda nasıl bilgi verilip ek materyal ve kaynaklarla neler yapılabileceğinden bahsedilmiştir.
BÖTE bölümü mezunlarının çalışma alanlarından bahsedilmiştir. Bunlar; 
1.Bilişim Teknolojileri Öğretmenliği : %81 ini BÖTE mezunu oluşturmaktadır.
2.Eğitim Teknolojileri Uzmanı
3. E- öğrenme Uzmanı: Uzaktan eğitim programında görevlidir. Sitenin tasarlanması, konu oluşturma. Kısaca süreçte yer alır.
4.WEB Tasarımcısı
5.Donanım Uzmanı
6. Akademik Çalışma: MEB bursu ile ABD olmak üzere ÖYP yer alırlar.
7.Yazılım Tasarım Uzmanı
8.Ağ Yöneticisi
9.Öğretim Tasarım Uzmanı
10.Grafik Tasarım Uzmanı
11.Öğretim Yönetim Sistemi Uzmanı
Bunlara ek olarak;
12. Eğitim Yazılımı Geliştirme Uzmanı 
13. Uzaktan Eğitim Uzmanı: Uzaktan eğitim programında süreçten ziyade konu anlatımı, konu hakimiyetine sahiptir.
Ve son olarak konuda geçen mevzuat sözcüğü yer almaktadır. 
Mevzuat: Yasa, yönetmelik, MEB bağlı olarak neler yapılması gerektiğini açıklayan yasa.